Jak działają hamulce w motocyklach?

Wiedząc, jak działają hamulce motocykla, możesz stać się lepszym kierowcą. Oto, co dzieje się na Twoim motocyklu, kiedy naciskasz hamulce.
Większość hamulców motocyklowych działa jak układ hamulcowy w samochodzie. Niektóre mają hamulec bębnowy, ale przednie i tylne hamulce tarczowe stanowią obecnie zdecydowaną większość hamulców motocyklowych.
Konfiguracja hamulców
Główna różnica w układach hamulcowych polega na sposobie uruchamiania hamulców. W samochodzie pedał hamulca uruchamia wszystkie hamulce jednocześnie. Na motocyklu jest kilka opcji.
Większość hamulców motocyklowych uruchamia oba koła niezależnie, wykorzystując dźwignię po prawej stronie kierownicy do obsługi hamulca przedniego i pedał po prawej stronie do hamulca tylnego. Oddzielenie to pozwala operatorowi najpierw włączyć przednie hamulce (przenoszą one około 70 procent obciążenia hamującego), co zwiększa bezpieczeństwo w większości sytuacji.
Druga konfiguracja włącza oba hamulce za pomocą dźwigni kierownicy, automatycznie opóźniając uruchomienie tylnego hamulca dla operatora. Kierowcy debatują, czy ta konfiguracja rzeczywiście zapewnia bezpieczniejszą jazdę, ale jest to w dużej mierze kwestia osobistych preferencji. Ta wiedza jest przydatna, ponieważ mowa tutaj o motocyklu, a nie o laptopie, który po uszkodzeniu lub nietrafnym zakupie wydamy na skup apple i wymienimy na nowszy model.
Jak działają hamulce motocyklowe
Bez względu na to, w jaki sposób uruchamiane są hamulce motocykla, działają one tak samo: linka lub dźwignia sprzęga się z pompą główną, powodując, że tłok wywiera nacisk na płyn hamulcowy. Ponieważ płyn hamulcowy nie może być sprężony, ciśnienie to jest przenoszone przez przewody hamulcowe do innego tłoka w zacisku hamulca. Zacisk następnie wywiera nacisk na klocki hamulcowe.
Wynikające z tego ściśnięcie klocków hamulcowych powoduje ich kontakt z tarczą, która jest przymocowana do koła. Tarcie powstające między wirnikiem a okładzinami zamienia energię kinetyczną motocykla na ciepło, co spowalnia motocykl. Ponieważ koła motocykli są w pełni otwarte na środowisko, wirniki i klocki skutecznie odprowadzają to ciepło.
Wzmacniacze hamulca są zbędne we wszystkich modelach oprócz najcięższych. Większość kierowców jest w stanie dostarczyć wystarczającą siłę do hamowania przy mniejszej masie motocykla.